Det nya betygssystemet!

A, B, C, D, E och F… hur svårt kan det va! (som Göran Svanelids kompis Mattan skulle ha sagt). Ny läroplan, nya kursplaner och ett nytt betygssystem. Det är mycket att sätta sig in i och att bearbeta. Jag känner en liten lättnad över att jag just detta läsår inte undervisar i årskurs 6. Mina kollegor som har undervisning i sexor fördriver nämligen just nu den mesta av sin tid inlåsta tillsammans i något litet grupprum, djupt nersjunkna i nationella prov av alla de slag. Jag hör att det samtalas om kunskapskrav och betygsnivåer mest hela tiden. Det är inte så lätt kan jag tänka mig, speciellt eftersom det samtidigt förväntas att de ska planera, undervisa och dokumentera som vanligt. Jag är som sagt inte avundsjuk!

Det är så mycket som är nytt i skolans värld just nu och jag känner rent spontant att allt detta nya måste få växa fram successivt om det ska implementeras i skolan på ett bra sätt. Det tog ju femton år för att realisera vår senaste skolreform, LPO94, i vissa skolor. Det är kanske lite i överkant, men då fanns det å andra sidan inte heller samma möjligheter till kommunikation som det gör idag. Jag gillar visserligen mycket av det nya i vår nya skolreform, LGR11. Det känns skönt att få vara med från början, istället för att som med LPO 94, kasta sig in i något som redan var i rullning. Men det får inte gå för fort. Skolverk och kommuner tar snabba beslut, som de sedan drar tillbaka. (Det ska skrivas betyg i alla ämnen redan under höstterminen 2012, sedan ändras detta. Det ska skrivas både betyg och skriftliga omdömen i årskurs 6, sedan ändras detta…)

Om allt detta som nu händer i alla skolor runt om i landet upplevs som nytt och kanske ibland också lite svårtolkat för oss lärare, hur tänker då alla föräldrar som har sina barn i skolan? Det är egentligen inte så konstigt att det blir missförstånd om barnen kommer hem och visar att de har fått det lägsta godkända betyget i betygsskalan, ett E. Vi måste så klart även utbilda föräldrarna i hur detta nya system fungerar. De är ju, precis som Göran Svenelid redogjorde för under sin föreläsning, vana vid ett helt annat betygssystem från sin egen skoltid där betyget 3 ansågs som medelvärde. De måste få veta att betyget E har samma betygsvärde som det tidigare betyget G (betygsvärde 10) och att betyget C har samma betygsvärde som det tidigare betyget VG. Man kanske t.o.m. kan upplysa dem om att betyget D borde kunna tolkas som de tidigare bedömningarna G+ samt VG-.

Eftersom jag redan under nästa läsår troligtvis kommer att undervisa i årskurs 6, så har jag gjort en Prezi (läs mer om programmet i min digitala verktygslåda) om det nya betygssystemet samt en liten betygshistoria. Sno den om ni vill! Den finns här: Det nya betygssystemet och lite betygshistoria. För er som inte vet hur en Prezi fungerar så är det bara att klicka på högerpilen i nederkant för att bläddra i presentationen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s