IKT eller MIK

Det är alltid spännande när nya begrepp bubblar upp till ytan i skolans värld. Jag kommer ihåg när det började pratas på allvar om IT i skolan. Året var 1999 eller kanske möjligen 2000. Det satsades stort på att kompetensutveckla lärare för att börja använda IT och datorer som pedagogiska verktyg. Skolor som ville ligga lite i framkant och visa upp sig sökte bidrag för ITiS-projekt av varierande kvalité och inom alla möjliga områden. Det handlade om allt från kunskaper i Officepaketet till brevväxling med likasinnade pedagoger på Island och det delades ut bärbara datorer till alla som ingick i dessa projekt.

Några år senare var det dags för nästa storsatsning. Nu under namnet PIM: praktisk IT- och mediekompetens. Många kommuner runt om i Sverige skrev avtal med skoverket om utbildning och förutom bärbara datorer, till de som genomförde hela kursen, lockades det nu även med stjärnprydda diplom att stoltsera med på väggen bredvid sin arbetsplats eller utanför klassrummet. Pedagoger runt om i Sverige skulle öka sina kunskaper i allt från ordbehandling till digital presentation. En satsning som gav novisen mycket kött på benen, men som i stort sett var bortkastad tid för de som redan hanterade grunderna.

Ungefär samtidigt som PIM utövades som flitigast ute i landet började man också prata om IKT (informations och kommunikationsteknik) i skolorna. Ett nytt begrepp som beaktade kommunikationen som en viktig del i informationstekniken och det är nu det börjar bli riktigt intressant tycker jag.

För bara något år sedan började det även att pratas om ännu ett nytt begrepp bland ämneskunniga, MIK (Medie- och  informationskunnighet). MIK bygger på ett av UNESCO framtaget ramverk för lärare och lärarutbildningar i syfte att stärka kunskapen om medier och information utifrån ett medborgar- och demokratiperspektiv. I stort sett handlar det om att förstå hur medierna fungerar samt att använda medier på ett klokt sätt, men även om vikten av att ha tillgång till och kunna hantera och värdera information. LYSANDE! Ett av de viktigaste uppdragen som den svenska skolan har är att utbilda sina elever till medvetna demokratiska samhällsmedborgare. I dagens samhälle betyder det att de måste bli medie- och informationskunniga och det är vår skyldighet att se till att de blir det.

Det här intresserar mig på ett helt annat sätt än både ITiS och PIM gjorde. Den här gången vill jag vara med från början, på riktigt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s