Jag kallar dom ”Troublemakers”!

På Twitter har det i helgen diskuterats en hel del om avund och jante inom lärarkåren. Först och främst har detta debatterats i relation till den relativt nya förstelärarreformen, men även i allmänna ordalag. För- och motargument har avlöst varandra i ett högt tempo, precis som det ska vara på Twitter (enligt mig). Ibland är det högt i tak och ibland inte. Personligen gillar jag meningsskiljaktigheter och debatt eftersom de ofta vidgar både synsätt och begreppsvärld för alla parter. Ibland kan man kanske till och med ändra ståndpunkt mitt i en debatt bara för att man helt plötsligt har fått tillgång till alla pusselbitar. Att ”strida” för sin pedagogiska övertygelse i sociala medier behöver inte alls vara något dåligt. Jag skulle nog till och med säga att det är nödvändiga för att överhuvudtaget driva utvecklingen framåt.

Jag kallar dem ”troublemakers”. De där som i sociala medier provocerar fram ett driv och en vilja i mig, och som får mig att ständigt söka efter fakta och empiriskt underlag som stödjer mitt förhållningssätt. Så fort vi ger oss in i en diskussion där det råder meningsskiljaktigheter blir vi alla troublemakers, vare sig vi vill eller inte och även fast vi har olika ställningstaganden och åsikter. Att vara ”troublemaker” medför dock en del förpliktelser, anser jag. I sitt kritiska förhållningssätt måste man hela tiden vara ödmjuk inför andra och alltid lyssna på andras synpunkter, annars blir det lätt alldeles för lågt i tak och utvecklande debatter byts på ett ögonblick mot meningslöst munhuggeri. Alla håller ännu hårdare på sitt förhållningssätt och utvecklingen avstannar.

Det är dock inte alltid så lätt som det låter. På Twitter är det dessutom svårt att, med ynka 140 tecken, föra fram sin åsikt på ett glasklart sätt. Mitt råd är därför, vare sig det gäller sociala medier eller ”in real life”, att ALLTID tänka på hur man framför sin åsikt och att ALLTID avläsa ett motargument två gånger och inte själv tolka in inadekvata avsikter.

Över och ut!

/Magister Karlsson

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s