John Hattie och James Nottingham

I torsdags befann jag mig, tillsammans med nästan 900 andra förväntansfulla lärare och annat skolfolk, på Conventum Arena i Örebro för att lyssna till och inspireras av professor John Hattie och den brittiske läraren och författaren James Nottingham. Hela Conventum bubblade av förväntan och spänning när Hattie efter en stunds väntan äntligen klev upp på scenen för att prata om sin forskning. Eftersom jag redan förra sommaren hade läst SKL:s sammanfattning av synligt lärande (av Jan Håkansson) och veckorna innan föreläsningen även läst delar av Synligt lärande för lärare kände jag att jag hade bra koll på studien som under de senaste åren har tagit skolvärlden med storm. Jag blev därför både förvånad och aningen besviken när i stort sett hela dragningen var en genomgång av de påverkansfaktorer, som är centrala i studien, från faktorer med skadlig effekt till faktorer med vinnande effekt. De besökare som inte hade läst studien innan fick nog med sig en hel del värdefulla kunskaper och tänkvärda insikter från föreläsningen, men för oss som redan var bekanta med studien var det som sagt inget nytt under solen. Ska jag vara ärlig så hade jag större behållning av att följa det i allra högsta grad levande twitterflödet på #visiblelearning under föreläsningen.

När sedan James Nottingham klev upp på scenen kändes det väldigt nytt och fräscht. Kanske berodde det på att Nottingham pratade mer avslappnat och med en mer lättförståelig engelska, eller så kanske berodde det på att han på ett lättsamt och mycket underhållande sätt redogjorde för konkreta kopplingar till Hatties studie. Hur som helst var James Nottingham höjdpunkten under denna heldag.

Stor del av sin föreläsning ägnade han åt att beskriva förhållandet mellan prestation och utveckling. Nottingham menar att fokus i lärandet bör ligga på utvecklingen istället för på prestationen och han synliggjorde detta genom flera konkreta exempel på hur elever med t.ex. engelska som modersmål presterar högt i ämnet engelska men att utvecklingen är låg och att dessa elever presterar lågt i ämnet svenska men att utvecklingen där istället ofta är hög. Alla elever behöver både utmaning och stöd för att utvecklas, för det är utvecklingen som ska vara i fokus.

Andra tänkvärdheter som nämndes under dagen och som jag tar med mig var:

  • Tänk bortom diagnoser och etiketter när du möter dina elever.
  • Ge dina elever utmanade mål och hjälp dem sedan att nå dem.
  • Förtest (eller förundersökning) visar vad eleverna behöver utveckla.
  • Det är viktigt att synliggöra hela utvecklingen… Inte bara slutresultatet.
  • Var inte nöjd med att det bara fungerar, när det kan fungera mycket bra.

Om ni har chansen rekommenderar jag helt klart James Nottinghams föreläsning. Den är både underhållande och tänkvärd. Vad det gäller Hattie så gör sig hans studie bäst i bokform 🙂

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s