Grisen blir inte fetare bara för att vi väger den varje dag.

Sommarlovet börjar nu närma sig på allvar och det är hög tid att tillsammans med eleverna sammanfatta och göra en övergripande utvärdering av vårterminens arbete. När jag själv tänker tillbaka på denna termin är det dock en företeelse som allena dominerar mina tankar. NATIONELLA ÄMNESPROV!

Jag har arbetat som lärare i grundskolan i snart 13 år och det är absolut inte första gången jag har elever som skriver nationella prov. Ändå är det just dessa prov jag först kommer att tänka på när jag ska summera den gångna terminen. Vad kan det då bero på? Det är en väldigt enkel fråga att svara på. Vi har helt enkelt inte hunnit med så mycket annat än just de nationella proven under denna termin. Förbereda, genomföra, rätta, bedöma, utvärdera och rapportera in. Det tar sin tid vill jag lova, och jag återkommer till det! Jag är inte helt säker på att eleverna upplever läget lika kritiskt som sin lärare, men jag är övertygad om att proven kommer att lämna avtryck även i deras utvärderingar av terminen.

Förutom att de nationella ämnesproven skapar en otrolig stress och olust hos många elever så är det först och främst två saker som jag är kritiskt mot. För det första tar proven alldeles för mycket av lärarens tid under en och samma termin. För att få allt att fungera som det ska och för att hinna med att genomföra alla prov, läsa lärarhandledningar och bedömningsanvisningar samt rätta och sammanställa alla prov måste man avsätta stora delar av både sin förtroendetid och planeringstid till detta. Bara att genomföra de muntliga proven i engelska i min klass på 20 elever har för mig tagit lite drygt 10 timmar av, just det, min planeringstid. Men, inte nog med att det tar tid, det kräver också ett digert tålamod och en god planering för att få till och hitta tillfällen för att genomföra dessa muntliga prov. Det går ju inte bara att stövla in på någon annans lektion och rycka med sig två elever hur som helst. Nää, alla är ju mån om just sin tid med sina elever i sitt ämne. Såklart!

För det andra är det det här med sekretessen. Varför är det så hemligt? Jag har fått det förklarat för mig att sekretessen beror på att proven ska kunna återanvändas. Tänk om proven släpptes ”fria” efter varje prov så att man tillsammans med eleverna kunde arbeta vidare med de delar och moment där det visade sig att det fanns luckor. Nää, just det. Det går ju inte på grund av sekretessen. Hemligstämplat!

Det är dock inte bara jag som är kritiskt till de nationella proven. Det bubblar av missnöje på flera håll i skolsverige och jag tror att något äntligen är på gång att hända. Idag skrev t.ex 17 stycken skolledare från Haninge kommun en debattartikel i DN som uttryckte just detta missnöje. De tar dels upp de saker som jag nämnt här i blogginlägget, men gör även jämförelser med PISA-proven och menar att de nationella proven inte bör få ta mer än sammanlagt tre timmar att genomföra.

Grisen blir inte fetare bara för att vi väger den varje dag, eller som skolsmedjan uttryckte det idag på Twitter ”När fokus ligger på att mäta istället för att lära kommer vi tillslut inte ha något att mäta.”

Nu är iallafall de nationella proven genomförda, rättade och färdigbedömda för den här gången. På min skola har alla lärare i 4-6 hjälpts åt att rätta och det har fungerat bra, men nästa år hoppas jag på mindre omfattande prov i en självrättande digital variant som eleverna genomför själva direkt på nätet. Man kan ju alltid hoppas 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s