Studiero, ordningsomdömen och mobiltelefonlådor

Eftersom OECD:s analys av 2012 års PISA-resultat visade att svenska elever saknar studiero i skolan beslutade Regeringen och Jan Björklund att ge f.d. fackförbundsordföranden, Metta Fjelkner, i uppdrag att utreda dessa frågor om ”ordning och reda”. Huvudsyftena med utredningen var att följa upp hur den nya skollagen har påverkat arbetet med ordningsfrågan på skolor runt om i landet,  att kartlägga hur ordningsregler ser ut på olika skolor och hur man arbetar med att minska ogiltig frånvaro samt att lämna nya förslag på åtgärder som kan bidra till mer ”ordning och reda” i skolan.

Resultaten av utredningen skulle till en början redovisas i slutet av juni, men av någon anledning senarelades presentationen och resultaten blev offentliga först i början av denna vecka. Se hela presentationen HÄR!

Presentationen inleds med en kort sammanfattning av OECD:s redovisningar av resultaten i PISA 2012 och TALIS 2013. Som vi redan vet så visar de bl.a. att Sverige toppar listan över sen ankomst och ogiltig frånvaro. Lite drygt en fjärdedel av de svenska eleverna känner sig störda av andra elever i sitt arbete under de flesta lektionerna. Information och uppgifter som de flesta av oss redan har blivit proppmätta av genom rapporteringar i olika medier. Det vill säga kvantitativa siffror levererade av OECD som påvisar vissa mönster, men som helt saknar djupare kvalitativ analys och förståelse för fenomenet. Jag kritiserar inte riktigheten i de siffrorna som OECD tillhandahåller, men jag ställer mig väldigt kritisk till att de tolkas fritt och används av politiker och makthavare för att stärka just deras ideologiska övertygelse. Jag menar att vi först måste analysera vad dessa mönster beror på innan vi kan dra slutsatser av dem och strössla med ”quick fix”-lösningar i offentliga utredningar.

Fjelkner menar vidare att mobiltelefonen har blivit en slags symbol för all den här oron i skolan och hänvisar till ett utdrag i Dagens Nyheter där en lärare uttrycker sin uppgivenhet gentemot hur mobiltelefoner används i skolan. ”Mobilernas sug är så mycket kraftfullare än mina tillsägelser.” menar den citerade läraren. Vi är nog många som någon gång har upplevt den känslan. Känslan av kraftlöshet och oförmåga. Men ärligt talat… hur ofta infinner sig egentligen den känslan? Handlar det om mer regel än undantag så bör man nog utvärdera sina egna insatser som lärare och hur man använder digitala verktyg i undervisningen. Men att vidta åtgärder till följd av just undantagen låter inte rimligt i mina öron.

… och nu till det intressanta! Vad har då Metta Fjelkner kommit fram till för slutsatser efter lite drygt sex månaders utredning? Jo, de tydligaste och mest konkreta åtgärderna för att åtnjuta studiero i skolan är att:

1) skolor ska kunna införa ordningsomdömen, i form av en skriftlig kommentar, som en bilaga till terminsbetygen på högstadiet och i gymnasieskolan. Vem ska skriva dessa ordningsomdömen är min spontana fråga? Elever på högstadiet och i gymnasiet undervisas ju av ett flertal olika lärare och det är ju inte helt orimligt att olika lärare uppfattar elever på olika sätt, eller? Om det ska bli ett rättvisande omdöme så måste ju alla lärare på en skola ge sin rent subjektiva bild av varje elev. Det blir många skriftliga kommentarer.

2) skolor bör kunna förbjuda mobiltelefoner i sina ordningsregler. Fjelkner föreslår att alla störande föremål (läs mobiltelefoner) ska samlas in i ”en låda, en hink eller en spann”. Jag ser framför mig hur Ingvar Kamprads designers i detta nu sitter och utformar mobillådan ”Metta” som en av de hetaste nyheterna i IKEA-katalogen 2015.

Allvarligt talat… var det allt utredningen hade att komma med? Nä då… det kommer lite mer! Fjelkner föreslår även avslutningsvis att vissa delar av skollagen bör utvecklas och förtydligas.

Den här utredningen verkar minst sagt ha kostat mer än den smakade. Väl spenderade skattepengar! NOT!

3 tankar på “Studiero, ordningsomdömen och mobiltelefonlådor

Lämna ett svar till navetsprakklass Avbryt svar