Rapport från Skolforum – Dag 1

Jaha, då var det dags att sammanfatta min första dag på Skolforum. Redan kl. 5.50 lämnade bussen resecentrum i Örebro för att åka mot den kungliga huvudstaden och Stockholmsmässan. Trots att bussresan var gratis för både lärarstudenter och lärare var vi endast två passagerare på bussen. Vi anlände till Stockholmsmässan runt kl. 9 och hann därför med en sväng i mässhallen innan det var dags för den första föreläsningen.

Plattan i mattan

Susanne Kjällander pratade om sin forskning och om hur digitala verktyg och 1:1 får elever att lära på nya sätt. Hon berättade att elever t.o.m. lär genom att klippa och klistra texter från internet. Genom reproduktion lär sig elever bl.a. att avgränsa texter, sätta rubriker och skapa illustrationer som passar till olika texter, menar hon. När elever arbetar multimodalt representerar eleverna sitt lärande i bild, layout, ljud och färg. Kjällander menar dock att detta lärande är osynligt och oftast inte uppfattas av lärare, medan text och ord däremot tydligt uppfattas som lärande. Kompetenta digitaliserade barn framstår ofta som inkompetenta i en analog miljö.

Uppdrag: Digital utveckling i skolan! En förstelärare i molnet

Camilla Askebäck Diaz pratade om hur hon, i sitt försteläraruppdrag, arbetar för att utveckla användandet av digitala verktyg på sin skola. Förutom att undervisa så fungerar honäven som inspiratör, hon askulterar, finns tillgänglig för frågor, leder en digital utvecklingsgrupp och håller i fortbildning. Hon berättade även hur deras digitala utvecklingsgrupp (DUG) arbetade för att få med både elever och personal i den digitala utvecklingen. Det levererades många bra konkreta tips under denna presentation, som jag kommer ta med mig tillbaka till min skola.

Kreativ och inspirerande NO

Vid dagens bästa och mest underhållande föreläsning var det Hans Persson som stod på scenen. 50 minuter var alldelles för kort tid, men Persson levererade konkreta tips på löpande band. Hur arbetar man kreativt och inspirerande i biologi, kemi, fysik och teknik? Bygg egna dockor när ni jobbar med människokroppen och bygg blommor när ni ska undervisa om blommans olika delar. På Perssons hemsida finns mängder av konkreta tips. Där hittar ni även hela hans presentation från föreläsningen.

På eftermiddagen lyssnade jag en stund på vår nye utbildningsminister, Gustav Fridolin, när han berättade om sina tankar kring skola och skolutveckling innan det var dags för dagens sista föreläsning.

Appar i matematikundervisningen

Eva Björklund är författare till matematikböckerna Koll på matematik och skapare av ett flertal matematikappar för iPad. Björklund pratade bl.a. om hur hon har gått från loggbok till appar och om målmedeventenhet och elevaktiv bedömning. Det är skillnad på att klara uppgifter och att förstå uppgifter. En stor del av föreläsningen ägnades åt att visa upp hennes egna matematikappar samt att redogöra för vilka utvärderingsfrågor som är viktiga när man ska välja vilka appar man ska använda i skolan.

Trött efter en lång dag med givande föreläsningar hoppade jag över kvällens pedagogiska pub och gick till hotellrummet och bloggade istället.

Imorgon är en ny dag!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s