Rapport från Skolforum – Dag 2

Efter en ganska tråkig hotellfrukost på Hotell Älvsjö begav jag mig återigen iväg till mässhallarna för ännu en dag fylld av spännande möten och föreläsningar på Skolforum. Idag hade jag bara två föreläsningar inbokade, men med facit i hand så var det de två bästa föreläsningarna under dessa två dagar.

Arbeta formativt med digitala verktyg

Jag inledde dagen med en mycket givande föreläsning där Patricia Diaz, författare och språklärare på Mikael Elias Gymnasium i Stockholm, pratade om hur hon använder digitala verktyg i undervisningen på ett formativt sätt. Diaz utgår från Dylan Wiliams fem nyckelstrategier i sin undervisning och exemplifierade detta genom en rad konkreta och mycket inspirerande lektionstips.

1. Tydliga mål
2. Synligt lärande
3. Effektiv återkoppling
4. Eleverna som resurser för varandra
5. Ansvarstagande elever

Genom att publicera elevmaterial på nätet synliggörs elevernas lärande och eleverna skärper sig lite extra när de vet att deras arbeten når en större publik. Att hitta mottagare till elevarbeten är inga problem, menar Diaz. Det går att hitta hos yngre elever på samma skola eller hos andra lärare via t.ex. Facebook. Att använda sig av Exit Tickets är ett annat sätt att synliggöra elevernas lärande, men fungerar även som en  bra återkoppling till läraren.

Diaz visade även hur hon använder skärminspelningsverktyg för att spela in återkopplande kommentarer på elevernas texter och hur hon använder annoteringar i elevernas videoinspelade redovisningar. Många bra tips blev det 🙂

Föreläsningen avslutades med ett prov i responsverktyget Kahoot!

Alla i mål

Under dagens andra föreläsning pratade Per Kornhall om sin bok Alla i mål. I somras läste jag hans förra bok Barnexperimentet och var därför väldigt nyfiken på vad som skulle levereras under denna föfreläsning. Boken skrevs som en reaktion på de OECD rapporter som under senaste åren har visat upp den svenska skolan från sin sämsta sida. PISA och TALIS-rapporterna. Kornhall menar att svensk skolan är mästare i två olika grenar: Den mest decentraliserade skolan inom OECD samt Den mest extrema skolmarknaden.

Om vi ska lyckas vända den nedåtgående trenden måste skolan förändras i grunden. Kornhall sammanfattar de viktigaste delarna av denna förändring i sju punkter:

1. Huvudmän och rektorer måste motivera lärare på rätt sätt.
2. Professionalism. Bemyndiga lärarna!
3. Det är viktigt med fortbildning som fungerar. D.v.s. Kollegialt lärande.
4. Goda relationer genom alla skolan led.
5. Reflektera över varför man ska mäta reslutat, så att det blir på rätt sätt.
6. Upptäcka brister tidigt och sätta in extra resurser tidigt.
7. Man måste rensa bland målen. Vilka mål är viktiga? Ska man lägga in en veckas luciaövningar om man märker att det finns elever som inte kommer att nå målen i andra ämnen?

Jag fick verkligen mersmak efter den här föreläsningen och är nu otroligt sugen på att sätta tänderna i boken. Så fort den kommer i digital utgåva köper jag den 🙂

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s